I början av 1990-talet kom det amerikanska halloweenfirandet till Sverige och sedan dess har vi kunnat ha roliga kalas med läskiga monster, skrämmande dekorationer och mysig stämning. När man firar Halloween med gäster kan man göra riktigt roliga halloweenkakor att bjuda på till kaffet!

Råvaror från en smart matkasse att baka halloweenkakor med

När man ska baka kakor till halloween är det kul att kunna göra lite annorlunda kakor med ”rysliga” dekorationer! Då kan man till exempel göra roliga spindelkakor som består av mördeg och chokladkula i mitten av kakan. I mördegskakorna sätter man en Lindt Lindor chokladkula och sedan ätbara ögon. ”Spindelbenen” gör man av spritsad choklad över kakorna så att det ser ut som spindlar som ligger på kakan! När man ska baka till halloween behöver man ibland handla hem råvaror som man behöver till baket. Har man lite tid och ork, kan man tack vare en matkasse online med fler leverantörer att välja på, snabbt och smidigt få allt hem till dörren! Då spar man mycket tid till annat eftersom det kan ta lite extra tid att göra kreativa halloweenkakor.

Monster som tema

Kakor med monstertema går att göra både mjuka och hårda. Då finns det riktigt rysliga och roliga kakor som man kan baka till skräckkalaset! Ett roligt exempel är en kladdkaka med godisögon och godiständer som ligger ovanpå kakan, häxhattar av choklad, mördeg formade som fingrar med mandel som naglar, eller till exempel chokladbollsfladdermöss. Fladdermössen har vingar av kakor av märkena Oreo eller Ballerina, samt att man kan sätta på både ögon och tänder gjorda av godiset pingvinstång. En annan kul och kreativ idé, är att baka vanliga vaniljdrömmar och dela upp degen i fler delar för att färga med färgglad pastafärg! Drömmarna får sedan ”ögon” gjorda av socker där man på en del kakor kan sätta på tre ögon, två eller ett. Har man barn med på halloweenfikat, är det extra uppskattat med klubbor gjorda av kakor, så kallade ”mumiekakor”. Dessa gör man enkelt med bara tre ingredienser med kakor som Ballerina eller Oreo, vit smält choklad, sockerögon och en klubbpinne. Chokladen smälter man över kakan och pinnen och ringlar streck så det ser ut som en lindad mumie. Sedan är det bara att sätta på sockerögonen! Fantasin har inga gränser och det kan vara roligt att kunna bjuda på halloweenfika med kakor som gästerna minns och pratar om länge!